Warning: Parameter 1 to modMainMenuHelper::buildXML() expected to be a reference, value given in /home/u6935/u6935.netangels.ru/www/libraries/joomla/cache/handler/callback.php on line 99


Warning: Parameter 1 to modMainMenuHelper::buildXML() expected to be a reference, value given in /home/u6935/u6935.netangels.ru/www/libraries/joomla/cache/handler/callback.php on line 99




Warning: strtotime(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone. in /home/u6935/u6935.netangels.ru/www/libraries/joomla/utilities/date.php on line 56

Warning: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone. in /home/u6935/u6935.netangels.ru/www/libraries/joomla/utilities/date.php on line 198
А.Д. Трахтенберг - Электронное взаимодействие с органами власти: произошел ли перелом? (по итогам социологических исследований в Свердловской области) Печать E-mail

В 2015-2015 году начался быстрый рост числа зарегистрированных пользователей Единого пор-тала государственных и муниципальных услуг Российской Федерации (ЕПГУ). В связи с этим в Министерстве связи и массовых коммуникаций РФ заявили о том, что электронные государственные услуги вытесняют традиционный способ получения государственных услуг на личном приеме. Однако как показывают результаты социологических исследований, проведенных в 2015-2016 гг.в Свердловской области, граждане рассматривают ЕПГУ как инструмент для подготовки к личному приему. Они используют его для того, чтобы выяснить, какие документы необходимы для посещения органа власти, скачивания соответствующих документов и записи на прием. При взаимодействии с органами власти граждане конструируют "арку действий", в которую входят как традиционные, так и электронные услуги, т. е. действуют не в логике исключения (или традиционные услуги, или электронные), а в логике включения (и - и).

Ключевые слова: электронное правительство, электронные услуги, "тактика слабых", арка действия, логика включения.
 
 

A.D. Trakhtenberg - Electronic State Services From the Gover nment's And Citizens' Stand oint: Whet her There Was a Crisis? (Following the Results of Sociological Researches in Sverdlovsk Region)

This article presents a comparative analysis of government officials' and citizens' concept of "electronic government" and "electronic services", based on strategic documents and legal acts, including federal laws, decrees of the President of RF and orders of the Government of RF that accompany and regulate the transition to electronic government in Russia, as well as on the results of sociological surveys conducted in the Sverdlovsk Region in 2010 and 2015. Institutional approach to adoption of information technologies in public administration is employed to substantiate that "rupture talk" is used to describe e-government transition at the level of public authorities. "Rupture" means that adoption of information technologies may entail fundamental changes in the relations between the citizens and the government. Rupture talks support institutional legitimation of the relevant bodies. The need in legitimation gives rise to constant reproduction of rupture talk, and result in variability of "e-services" interpretation, up to total replacement of the initial meaning, dictated by strategic and tactical considerations. At the same time, the citizens themselves carry out operationalisation of the "electronic government" by other means. They use new ways of interaction with the government for solution of conventional problems. Even though they express willingness to use the e-services, real decisions are made at the situational level - they choose whether to use the new or old rules depending on the significance of the particular problem. Electronic interaction is perceived by them as secondary, ancillary, providing no fundamental change in their relations with the public officials.

Key words: E-government, e-services, rupture talk, technology adoption, rational legitimation, operationalization, tactics of the weak. 



 

Warning: Parameter 1 to modMainMenuHelper::buildXML() expected to be a reference, value given in /home/u6935/u6935.netangels.ru/www/libraries/joomla/cache/handler/callback.php on line 99


Warning: Parameter 1 to modMainMenuHelper::buildXML() expected to be a reference, value given in /home/u6935/u6935.netangels.ru/www/libraries/joomla/cache/handler/callback.php on line 99




Warning: Parameter 1 to modMainMenuHelper::buildXML() expected to be a reference, value given in /home/u6935/u6935.netangels.ru/www/libraries/joomla/cache/handler/callback.php on line 99

Здесь будет баннер
Международная Академиия Дискурс Исследований, 2009
620144 г. Екатеринбург, ул. 8 Марта, 68 info@madipi.ru
Rambler's Top100 Разработка, создание и техническая поддержка сайта
admin@apin.ru ООО "Агентство Культурной Информации", 2009